Yrityksen myynti

Myynti mielessä

Ei kannata keksiä pyörää uudestaan... Kun ajatuksissa on siirtyä eläkkeelle tai ottaa suvun firma haltuun, käänny ajoissa meidän puoleen. Saat Business Kemin kautta tärkeimmät tärpit myyntiprosessin käynnistämiseksi. 

Kävisiköhän tuo kaupaksi?

Yrityksen myyminen on usein pitkä prosessi, joka sisältää paljon aikaa, vaivaa ja henkistäkin kanttia. Yritystoiminnan ollessa kannattavaa, se kuitenkin kannattaa - elämäntyösi voi saada uuden alun tuoreiden ajatusten äärellä ja tarjota nuorelle yrittäjälle ainutlaatuisen mahdollisuuden. Hyvästä firmasta ollaan valmiita maksamaan! Huolellisesti suunnitellun yrityskaupan jälkeen sinä saat ja voit siirtyä rauhallisin mielin elämän seuraaviin seikkailuihin. Onnistunut yrityskauppa vaatii sen, että...

  • Yritys on myyntikunnossa.
  • Olet valmis panostamaan myyntiprosessiin.
  • Teet realistisen arvonmäärityksen.
  • Olet aikanaan valmis luopumaan
 
Finnveran arvonmääritys -laskuri
Otathan huomioon, ettei laskurin antama arvio yrityksesi arvosta sido Finnveraa tai muita osapuolia, eikä se ole tae yrityskaupan minimihinnasta. Käytä aina lopulliseen hinnanmääritykseen ulkopuolisten asiantuntijoiden apua.
 
 

Myynnissä olevia yrityksiä välittää esim:

 yrityspo-cc-88rssi.fi_logo-vaaka

 

yrittäjäksi

Myyjän muistilista

Olemme osa Omistajanvaihdos foorumia, joka on koonnut yhteen tyypilliset yrityksen myymiseen liittyvät vaiheet. Kauttamme saat sparrausta ja maksutonta neuvontaa prosessin käynnistämiseksi. Etsimme sinulle tarvittaessa asiantuntijan viemään kaupat maaliin.

1
Aloita ajoissa

Yleisimmin yrityksen myyntiprosessi kestää noin 10 kuukautta, mutta hyvin usein se venyy yli vuoden mittaiseksi. Valitettavasti kaikkein yleisin tilanne markkinoilla on se, että yrityskauppa ei onnistu lainkaan tai yritys vain lopetetaan eikä sitä edes yritetä myydä.

Ainut keino nopeuttaa ja varmistaa kauppa on panostaa kauppaprosessiin niin rahallisesti, ajallisesti kuin asiantuntijatyönäkin. Ennen myyntiin laittoa voi monessa yrityksessä tehdä paljon asioita, jotka nopeuttavat ja varmistavat itse kauppaa, mutta vievät oman aikansa.

2
Hyödynnä asiantuntija-apua

Lapissa toimii yrittäjien tukena Suomen Yrittäjien omistajanvaihdos-koordinaattori, tuttavallisemmin Marko, joka auttaa kaikkia alueemme yrittäjiä omistajanvaihdosasioissa. Omistajanvaihdos-koordinaattorin palvelut on maksuttomia ja niillä pääset yrityksen myyntiasioissa pitkälle. Tarvittaessa hän voi myös ohjata sinut muiden asiantuntijoiden pakeille. Markon yhteystiedot löydät sivun alaosasta.

Omistajanvaihdoksissa voi lisäksi hyödyntää yritysvälittäjiä. Yritysvälittäjä on kaikista asiantuntijoista ainoa ammattilainen, jonka päätyö on saada aikaan yrityskauppoja. Välittäjän laajan tietotaidon ja kokemuksen hyödyntäminen on suositeltavaa kaikissa yrityskaupoissa. Välittäjän tapaaminen säästää aikaa ja vaivaa sekä vähentää riskejä ja helpottaa päätöksentekoa jo siinä vaiheessa, kun haaveillaan yrityskaupasta.

Ensimmäiset keskustelut yritysvälittäjän kanssa ovat ilmaisia, joten et voi kuin voittaa. Välittäjä kykenee heti kertomaan, mikä olisi järkevin polku edetä, vai kannattaako suunnitelmaa lykätä tai haudata kokonaan. Samalla saat tietää, mitä apua olisi tarjolla, tarvitaanko sitä ja mitä se maksaa.

Ilman ammattilaisen apua yrityskauppoja syntyy hyvin harvoin, jos lainkaan. Kun ammattilaisen käytön kustannukset ovat vain joitakin prosentteja koko yrityskaupan arvosta, niin hyötysuhde on melkoinen.

3
Laadi tietoa, vaadi tietoa

Kokoa kaikki yritystä koskevat voimassa olevat sopimukset, asiapaperit, pohjapiirustukset, tilinpäätökset yms. kolmelta viimeiseltä vuodelta yhteen mappiin, jos ne sinne mahtuvat. Yritystä ei voi myydä eikä sitä kannata ostaa ilman tällaista toimenpidettä.

Kauppaprosessissa ei etene, jos tärkeimpiä dokumentteja ei ole saatavilla. Kaikki tiedolliset aukot lisäävät ostajan riskiä ja vähentävät tämän halua ostaa yritys tai maksaa siitä pyydetty hinta.

Jos sinulla on jo käsitys yrityksesi mahdollisesta kauppahinnasta, voit testata sen realistisuutta kysymällä vaikkapa pankinjohtajaltasi, löytyisikö ajatellulle kauppahinnalle rahoitusta ja millaista. Yrityskaupan rahoittaminen on erittäin paljon vaikeampaa kuin esimerkiksi samanhintaisen asuntokaupan. Ennen tärkeiden tietojen luovutusta vaadi ostaja allekirjoittamaan kunnollinen salassapitosopimus, jolla vähennät vihamielisen yritysvakoilun riskiä.

4
Tee realistinen strategia

5
Hyvät kauppakirjat

6
Luovu oikeasti

Alkuun pääsemiseksi

Kun ajatus yrityksen myynnistä vahvistuu, voit varata ajan luottamukselliseen ja maksuttomaan tilannekartoitukseen. Business Kemin yritysneuvojat voivat kanssasi käydä läpi myyntimahdollisuudet ja miettiä askelmerkit eteenpäin. Käynti meillä ei velvoita sinua käynnistämään myyntiprosessia - siksi aika kannattaa varata siinäkin tapauksessa, jos vielä epäröit myyntihalujasi. Jotta tapaamisesta saat kuitenkin irti enemmän kuin kahvit ja kuulumisten vaihdot, kannattaa ensin:

Tutustu Omistajanvaihdos foorumin myyjän oppaisiin.

Tutustua yllä olevaan Myyjän muistilistaan ja koota keskeiset mieltäsi askarruttavat kysymykset ylös.

Tutustua muiden yritysten myynti-ilmoituksiin yrityspörssi.fi -sivuilla ja harkitse samalla jo alustavasti yrityksen myynti-ilmoituksen julkaisua aikanaan esim. Yrityspörssin sivuilla.

Apunasi aloituksessa

Tuula Saarela
yrityskehittäjä, rahoitusneuvonta ja aloittavien yrittäjien neuvonta
Tuula Saarela tuula.saarela@digipolis.fi
040 128 7272
Ella Saarenpää
yrityskehittäjä, kasvuyritykset
Ella Saarenpää ella.saarenpaa@digipolis.fi
045 278 0780