Finlayson aikoo ottaa romun maksuvälineeksi rahan rinnalle verkkokaupassa. Ostohetkellä vanhasta tavarasta saa arvion ja ostoksen voi maksaa halutessaan romulla. Ostoksen jälkeen kuluttaja lähettää postitse tavaran Finlaysonin kumppanille, joka kerää romusta kierrätettävät materiaalit tai korjaa tuotteen ja myy sen eteenpäin. Mikäli tuote ei vastaa ostajan kuvausta, kuluttaja sitoutuu maksamaan verkkokauppaostoksensa perinteisellä rahalla. Finlaysonin luova johtaja Jukka Kurttila sanoo, että romun käyttö maksuvälineenä verkkokaupassa on ensimmäinen laatuaan maailmassa.
Finlaysonin luova johtaja Jukka Kurttila ajattelee, että myös yrittäjä voi ottaa kantaa julkisesti asioihin. Hänestä se on jopa vastuullisempi tapa kuin kabineteissa kuiskuttelu. Kuva Videcam
Uusia kokeiluja hyvien asioiden puolesta pitää tehdä rohkeasti
Kurttila sanoo, että romun käyttö maksuvälineenä on tuottanut haasteita maksuja hallinoivalle yhtiölle, minkä takia asia on viivästynyt. "Heti, kun tämä pulma on ratkottu, otamme uuden tavan käyttöön. Arkkupakastimia emme ota vastaan, vaan lähinnä pieniä laitteita. Käsitykseni mukaan tämä on ensimmäinen kerta maailmassa, kun tällaista tehdään. Mielestäni uusia kokeiluja hyvien asioiden puolesta pitää tehdä rohkeasti. Voi olla, että tämä menee metsään, mutta me tarvitsemme vastuullisia tekoja. Jos vain puhutaan, maailma ei muutu paremmaksi", Kurttila sanoo.
Vastuullisuusasioissa Kurttilan mukaan mielellään moralisoidaan muita, mutta harvemmin katsotaan peiliin. "Kun tulin Finlaysonille, aloin raaputtaa pintaa ja ymmärsin, että teollisen mittakaavan tekstiilituotantoa ei ole enää Suomessa eli kaikki tuotteet tehdään ulkomailla. Vastuullisten materiaalien osuus oli nolla prosenttia", Kurttila kertoo.
Vastuullisuus sinänsä ei myy, vaan yrityksen kestävät arvot
Kurttila ymmärtää, että asioiden muuttaminen on hidasta. Nyt vastuullisia tuotteita on noin kolme neljä prosenttia. "Lisäksi haluamme tehdä tuotteemme hyvin. Annamme kaikille pussilakanoille viiden vuoden takuun ja parhaille pellavapussilakanoillemme jopa 50 vuoden takuun."
Mainosmaailmasta tekstiiliteollisuuteen yli 10 vuotta sitten hypännyt Kurttila toteaa, että myymälässä vastuullisuudella ei myydä. "Asiakas tulee hakemaan kaunista, kotiinsa sopivaa tuotetta. Vastuullisuus voi olla yksi tekijä ja ehkä syy tulla meille asiakkaaksi", Kurttila sanoo.
Kiertotalouden insinöörejä Kurttila haastaa pohtimaan arvoja ja merkityksiä tuotteiden takana ja puhumaan asiakkaille niistä lukujen ja vastuullisuuden sijaan. "Meillä se on aito halu parantaa maailmaa. Arvot tulevat Finlaysonin historiasta ja kauneuden pitää lähteä sisältä päin. Se näkyy sitten tuotteissa kauniina kukkakuoseina, joita muuten emme vaihda joka sesonki, vaan mallistollamme on tietty pysyvyys."
Yrittäjä saa olla vastuullinen ja kantaaottava
Finlaysonin luova johtaja tunnetaan myös räväköistä TikTok -videoistaan ja Helsingin Sanomien kantaaottavista etusivun mainoksistaan. "Ajattelen, että vaikka olen yrittäjä, olen myös kansalainen ja minä ja Finlayson voimme ottaa julkisesti kantaa asioihin. Minusta se on jopa vastuullisempaa kuin kabineteissa kuiskuttelu."
Kurttila kerää parhaillaan Krääsätalous kuriin -lakialoitteeseen allekirjoituksia, jotta pikkupakettien tulva Aasiasta saataisiin kuriin. Aloitteessa vaaditaan ultrapikamuodin ja krääsäkaupan mainonnan markkinoinnin kieltämistä sekä eduskuntaa selvittämään mahdollisuutta vaikuttaa krääsäkaupan kasvuun verotuksen keinoin. Aloitteen mukaan ongelmallista on krääsätaloudessa ilmenevät valheelliset tarjoukset, painostus ostamiseen, puuttuvat ja harhaanjohtavat tiedot ja pakotettu pelillistäminen. Kuluttajien on esimerkiksi osallistuttava pelillisiin toimintoihin, kuten onnenpyörän pyörittämiseen, ennen kuin he voivat tehdä ostoksia. "Krääsäverkkokauppojen mainontatavat aiheuttavat merkittäviä ongelmia kuluttajien oikeuksille ja markkinoiden reiluudelle", Kurttila sanoo.
Aloitteessa on tällä hetkellä yli 45 000 allekirjoitusta. Nimiä kerätään 5. elokuuta saakka, johon mennessä 50 000 allekirjoitusta tulisi olla kerättynä, jotta aloite etenee eduskuntaan.
"Taistelemme roskan tuottajia vastaan ja yrityksenä korvaamme roskaa tekemällä kestäviä tuotteita", Kurttila päättää.
TEKSTI: SOILE SUVANTO KEMIN DIGIPOLIS OY